Venskabsklubben Horn IF 1972-1977

René Jørgensen havde en bror Tommy Jørgensen der var svensk gift og boede i Sverige. Han spillede i Horn IF beliggende ca. 320 km oppe i det nordøstlige Sverige. I 1972 foreslog han sin bror at klubberne kunne besøge hinanden på skift årligt. Forslaget vandt gehør og weekenden den 14.-15. april 1973 blev der arrangeret en venskabskamp for senior i Værebro grundet svenskernes store mangel på græs. Resultatet af "landskampen" endte 3-3 efter at Horn IF havde været foran henholdsvis 2-0 og 3-2 indtil kort før tid hvor Værebro udlignede. Arrangementet blev den helt store succes med fodboldkampe, privat indkvartering og en temmelig fugtig tredie halvleg. Succéen skyldtes også en forbilledlig indsats fra flere af medlemmerne og festkomitéen som René Jørgensen tegnede.

Den eneste malurt i bægeret var det uafgjorte resultat. Eneste løsning var at Værebro drog til Sverige samme år, nemlig weekenden den 28.-29. august så en afgørelse kunne findes. Svenskerne lagde ud i et kolosalt tempo, som flere gange var ved at tage pusten fra Værebro's ellers udmærkede forsvar. I det 10. minut var Horn IF's centerforward Tommy Jørgensen tæt på at bringe sit hold foran, da han gennembrød det danske forsvar og kanonerede bolden mod den ene stolpe. Værebro havde senere i halvlegen et par gode chancer skabt fra baglinien, men mål blev det ikke til og 1. halvleg endte derfor 0-0.

I 2. halvleg skiftede Værebro Per Christensen og Svend Skaarup ud med Poul Larsson og Poul Andersen hvorved K. E. Andersen blev trukket tilbage som sweeper i forsvaret. Værebro's midtbane, som hidtil havde ført en passiv  tilværelse, blev nu rykket på plads og svenskerne var nu pludselig til at tale med. Ca. 20 min. inde i halvlegen kanonerede Værebro's højre wing Poul Jørgensen bolden mod det svenske mål og målmanden halvklarede. Herefter opstod der nogle misforståelser i det svenske forsvar som centerforward Poul Andersen resolut udnyttede til stillingen 0-1. Kort efter fik venstre wing Leif Hansen et par gode frispilninger fra henholdsvis K. E. Andersen og Poul Larsson, der kvitterede ved at score begge gange til stillingen 0-3. Først 20 min. før tid lykkedes det Erik "Mulle" Lindblom at reducere til 1-3 ved koldblodigt og overrumplende at gennembryde det danske forsvar. Så gik det galt igen 8 minuttter før tid da Mats Andersson reducerede til 2-3. Svenskerne havde nu fået blod på tanden og forcerede kraftigt for at få udlignet. Værebro kæmpede nu mod uret, men ved godt forsvarsspil og stor kampgejst lykkedes det at hive sejren hjem. Kampen, som overværedes af ca. 200 tilskuere, var både velspillet og underholdende med masser af gode detaljer skabt af to veloplagte og fairspillende hold.

I 1974 kom svenskerne på besøg igen for at få revanche, men de måtte indkassere et nederlag på hele 4-0. Om aftenen var der fest på Værebro Skole og om mandagen var alle inde og se svenskerlandskamp i Idrætsparken. Desværre fik svenskerne revance i Idrætsparken. Læs det festlige program udfærdiget af Kjeld E. Pedersen.

Både i 1975 og 1976 besøgte klubberne hinanden på skift, men der foreligger intet om resultaterne af "landskampene".

I 1977 skænkede Værebro Boldklub en gave til Horn IF i anledning af klubbens 50 års jubilæum og i taknemmelighed over de mange gode oplevelser igennem årene.